Branding – Merkevarebygging

Designeren lager gunnlager for merkevaren.Branding

Merkevarebygging – Branding er et enormt fagfelt, men kort oppsummert kan vi beskrive en merkevare som en bedrift, en organisasjon, en tjeneste eller et produkt med en særegen «personlighet» som har blitt til på grunnlag av brukergruppens oppfatninger. Designere kan ikke «lage» en merkevare. Det er det bare brukerne av merkevaren som kan gjøre. Designeren lager gunnlaget for merkevaren.

Mange tror at en merkevare består av noen få elementer – en logo, en font, noen farger og kanskje et slagord. Men det er mer komplisert enn som så. Merkevaren er summen av alt en bedrift foretar seg – alt en bedrift gjør, fra den visuelle profilen til kvaliteten på produktene og kundeservicen, bør derfor gjenspeile bedriftens kjerneverdier.

For å skape en solid merkevare må det være samsvar mellom kundens forventninger til produktet, og den totale brukeropplevelsen de sitter igjen med. Følger en det prinsippet er en godt på vei til å skape en solid merkevare.

Merkevare og varemerke?

Merkevarebygging er et viktig trekk ved den moderne forbrukerkulturen. Man kan si at markedsføring bygger på medias evne til å manipulere følelsene våre og behov for tilhørighet. Produkter som for eksempel brus, mobiltelefoner, jeans og deodoranter er ikke bare noe fysisk, de er også eventyr, følelser og status. Det er dette som er merkevarebygging – eller ”branding” på engelsk (Det engelske ordet brukes også mye på norsk). Nesten alle produkter som finnes kan i prinsippet merkevarebygges. Merkevarebygging er prosessen med å binde et navn og et renommé til noen eller noe. Med en merkevare tenker vi på et produkt som folk flest assosierer ett eller annet med. Dette settet av assosiasjoner kan regnes som verdier i en videre forstand, og kundene er også villige til å betale for disse verdiene.

Branding “Merkevarebygging er et viktig trekk ved den moderne forbrukerkulturen.”

Alle merkevarer er varemerker, men ikke alle varemerker er merkevarer. Merkevare og varemerke er ikke det samme. Før vi går videre kan det være greit å se på et par definisjoner:

Varemerke:
“Et navn, symbol, tegn, mønster eller en kombinasjon av disse, skapt med den hensikt å identifisere en vare eller tjeneste, og skille dem fra konkurrentenes tjenester”.

Merkevare:
“Det nettverk av assosiasjoner (sympatier og antipatier) som oppstår når kunden blir eksponert for et varemerke”.

Treider Fagskoler Design        Treiderblogg.no


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *